Novinky ze světa Jaguaru

12. 3. 2012 15.12 - Magazín, Reportáž

Za poslední měsíc se objevily zásadní zprávy týkající se legendární britské značky Jaguar. Pojďme si tedy ve speciálním materiálu stručně a jasně přiblížit informace, které by jste měli mít jako automobiloví fanoušci v hlavě.

Narozeniny XJ220

To, že tohle auto stálo ve své době milion německých marek by bylo samo o sobě dostatečným důvodem k ohlédnutí do jeho historie, ale je tu ještě další věc – XJ220 letos slaví 20. výročí.

Pokud by byl JaguarSport XJ220 člověkem, zcela jistě by jsme se nyní mohli probírat starými výtisky bulvárních plátků, které by byly plné jeho fotografií a šokujících titulků. Jaké jiné auto by o sobě mohlo říci, že u jeho vzniku stála dokonce i sama princezna Diana? Ano, dílnu TWR a Toma Walkinsawa poctila osobní návštěvou dne 1.října 1991 a dokonce usedla do červeného vývojového vozu s označením XJ220 No.002 EXPERIMENTAL PROTOTYPE. Produkční XJ220 se ručně vyrábělo v Bloxhamu, kde později Aston martin sestavoval modely DB7 a DB7 Vantage. Zmíněný červený prototyp je možná nejvzácnější Jaguar a sportovní auto na světě vůbec… Nedávno bylo na prodej v aukci za cenu kolem pouhých 495 tisíc liber, jedná se o plně funkční prototyp XJ220 s motorem ze závodní XJR-11.

Příběh XJ220 byl zdánlivě plný zvratů. V roce 1988 bylo 4.9 m dlouhé dvoumístné kupé poprvé představeno široké veřejnosti na ženevském autosalonu. Pod proskleným zadním víkem byl v té době ještě motor V12. Jednalo se o agregát, který zaznamenal velké závodní úspěchy Le Mans mezi lety 1988 a 1990. Inženýr Jim Randle motor vyladil na výkon 450 koní. Doba mezi vznikem a testováním prototypu a zahájením „sériové“ výroby však s sebou přinesla jak designérské změny, tak i jiný motor. Motor přibližně o 100 koní silnější, který přenášel výkon na rozdíl od prototypu pouze na zadní kola. Jaguar 3.5 twin-turbo V6 s turbodmychadly Garrett a čtyřventilovými hlavami válců byl agregátem z říše snů. Jaguar XJ220 mohl na stovku vystřelit během 4,2 sekundy a díky sofistikované aerodynamice snadno dosáhl nejvyšší rychlosti 322 km/h. V roce 1992 to byly hodnoty, s kterými mohl jen stěží držet krok jakýkoli další supersport.

Šlo o „road warriora“ v pravém slova smyslu. V interiéru jste však měli pohodlné místo k sezení, jemnou kůži Connolly a ovládací prvky od Fordu. Vlastně pouze červené startovací tlačítko a absence posilovače řízení i ABS dávaly najevo, že každodenní cesty do pekárny asi nebudou pro tento automobil vhodné. Díky tomu, že jste měli v rychlosti 320 km/h k dispozici přítlak 270 kg na zadní nápravě, bylo auto tak stabilní, jako tehdy kurz německé marky.

Dnes je XJ220 mezi slavnými supersporty téměř zapomenuté jako nepříliš povedené auto dávné doby. Podle mě zcela jistě neprávem. V podstatě se z něho stal objekt hloupých spekulací, protože počet těch, kteří měli na počátku 90. let dostatek automobilového vzdělání a dostatek financí na tak drahé a tak výjimečné auto, byl nízký a některým zákazníkům také možná vadil přeplňovaný šestiválec. V poslední době je naštěstí vidět dostatek lidí, kteří o historii této modly skutečně něco ví a i to má přímý vliv na neustálý růst hodnoty. Kompletní a detailní příběh XJ220 vám v budoucnu také přineseme, takže se máte na co těšit. Všechno nejlepší XJ220!

 Muzeum Jaguar Daimler Heritage Trust na Browns Lane bude uzavřeno

Ze slavné továrny na Browns Lane v Coventry už nic nezbylo a zašlou slávu této kultovní lokality dnes připomíná už jen nádherné muzeum JDHT s neustále se měnící expozicí. Jaguary se v Browns Lane přestaly vyrábět již v roce 2005, potom, co byla výroba modelů XJ a XK přesunuta do závodu Castle Bromwich. Návštěvníci muzea často využívali jako doprovodný program i posezení v restauraci Sira Williama Lyonse ve White Lion nebo ubytování v Coventry Hill Hotel. Nyní se indické vedení společnosti Jaguar Land Rover rozhodlo, že i toto muzeum bude zlikvidováno a vystavované skvosty se přesunou navždy do uzavřeného a veřejnosti nepřístupného depozitáře. Například na sociálních sítích se okamžitě vzedmula vlna odporu u mnoha automobilových nadšenců a především pak u milovníků značky Jaguar. Hlavním terčem diskuze byl často logicky indický majitel Ratan Tata, který měl údajně rozhodnutí o likvidaci na svých bedrech. Neuběhl však ani týden a objevila se nová informace, že muzeum sice bude zavřeno, ale světově unikátní sbírka bude v celém svém rozsahu pouze přesunuta na jiné vhodné místo a zůstane tak zachována. Zatím se údajně hledá vhodné místo. Jisté je, že muzeum na Browns Lane bude uzavřeno letos v září a jedním z hlavních důvodů je, že automobilka již ani nevlastní pozemek, na kterém muzeum JDHT leží.

Pokud by jste se do muzea chtěli vydat ještě před uzavřením, tady je tip od prezidenta českého Jaguar klubu – Filipa Turka – „Pro dopravu do Anglie je vhodné zvolit nejpraktičtější letecký spoj, a sice přímou linku Praha-Birmingham společnosti RyanAir. Letiště Birmingham má velmi výhodnou pozici na jihovýchodním okraji města v bezprostřední blízkosti dálnice směrem na Coventry. Browns Lane – městská část Allesley, kde se nachází muzeum, leží na příjezdu do Coventry po této dálnici, vzdálenost je jen zhruba 15 km. Čas letu je standardně zhruba hodina a deset minut. Předpokládaná cena letenky je asi 3000 Kč na osobu za obě cesty. V této částce jsou zahrnuty jen základní služby – tzn. samotná doprava, jedno příruční zavazadlo, online odbavení a letištní poplatky. Pro ubytování je vhodné zvolit vyhlášený hotel Coventry Hill Hotel, asi 2-3 km vzdálený od muzea.“

Lyonheart K – Nástupce Jaguaru E-Type

Legendární E-Type oslavil 50.výročí a oficiální , plnohodnotný nástupce stále není na světě a nic ani nenasvědčuje tomu, že by se v blízké době objevil. Jaguar sice čerpal inspiraci ze svého nejslavnějšího modelu u poslední generace kupé XK a u konceptu C-X16, ale skutečný nový E-Type musí být zkrátka reinterpretovanou klasikou s moderní technikou a moderními doplňky. Zajímavé je, že zhruba před rokem jsme dostali novou naději v podobě konceptu Growler E-Concept od švédského designéra Bo Zollanda, který navrhl téměř dokonalé moderní pojetí slavné klasiky.

Nyní stejný nadšený návrhář svůj projekt dotáhl a mírně jej upravil – zásadně přepracovány byly přední světlomety a dále vidíme také odlišné chromové příčky u výdechů vzduchu v předních blatnících a loga na kapotě a na bocích. Podržte se. Auto by se mělo dostat do malosériové výroby pod názvem Lyonheart K a fantasticky zní drobné technické informace, které zatím máme k dispozici. Hliníková konstrukce, karoserie z uhlíkových vláken, vpředu umístěný motor V8 5.0 Supercharged s výkonem 550 koní a točivým momentem 680 N.m. Hmotnost kolem 1500 kg, zrychlení na stovku pod 4 sec a maximální rychlost 300 km/h. Interiér bude v duchu klasických jaguarů vybaven jen těmi nejlepšími materiály, jako je hliník, nerezová ocel a ušlechtilé dřevo. Aktuálně byla schválena výroba 50 kusové série a objednávky směřujte do Coventry k firmě Lyonheart Cars Ltd. Základní cena je 495 tisíc euro.

Jaguar s novým logem

Spolu s novou marketingovou a reklamní kampaní přijde britská automobilka i s nově přepracovaným logem.

Zaplať Pán Bůh nejde o nijak dramatickou změnu. Silueta kočky ve skoku má nyní kovový nádech s vystínováním a připomíná tedy „šperk“, který na sobě hrdě nese například limuzína XJ. Nejzajímavější je na celé věci fakt, že změna se v podstatě opakuje po roce 2002, kdy se také uskutečnil přechod k jinému logu.

Jaguar XF Sportbrake

Jaguar na ženevském autosalonu konečně představil kombi Sportbrake, které je druhou karosářskou variantou úspěšného luxusního sedanu XF. Díky tomu, že auto využívá platformu sedanu, nedošlo k nežádoucímu nárůstu hmotnosti, změnila se sice délka o 5mm, ale šířka a také rozvor zůstaly beze změn. Struktura šasi nemusí snášet o mnoho větší zatížení a tak by měly zůstat zachovány konvenční jizdní vlastnosti sedanu. Do zavazadlového prostoru však naložíte v základu 550 litrů a po sklopení sedadel až 1675 litrů zavazadel. Nárůst hmotnosti se vešel pod 70 kg. Jaguar hovoří o nejuniverzálnějším Jaguaru, jaký kdy byl stvořen a chlubí se, že každý panel na XF Sportbrake od B-sloupku dozadu je nový. Co se týče motorů, my se samozřejmě nejvíce těšíme na auto s pětilitrovým benzínovým osmiválcem, ale není zatím jasné, zda vůbec verze XFR Sportbrake vznikne. Interiér vozu Jaguar XF Sportbrake je stejně jako celé modelová řada Jaguar doplněn prémiovými materiály stejně tak jako intuitivními technologiemi.

text: Vojtěch Hlavatý / foto: archiv Jaguar klub, archiv iFaster.cz

Diskuse k článku |   vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)